Reproduim el vot
particular conselleres Eva Parera i Carmen Figueras en relació amb l’emissió dels anuncis institucionals del referèndum
per part dels mitjans de la CCMA en el que posem de manifest:
-
El nostre desacord a la
voluntat del CAC d’abstenir-se d’actuar.
- La nostra petició de
requerir el cessament immediat de l’emissió dels esmentats anuncis
institucionals.
- La nostra preocupació per
la inactivitat continuada del CAC malgrat les nostres reiterades peticions.
El nostre posicionament es
fonamenta en els extrems següents:
1.
La suspensió, per part del
TC, de la Llei 19/2017, de 6 de setembre, del referèndum d’autodeterminació,
així com la impugnació de les normes complementàries.
2.
La notificació per part
del TSJC a la presidenta de la CCMA, així com a les direccions de TV3 i de
Catalunya Ràdio, de l’obligatorietat d’abstenir-se d’emetre publicitat i
propaganda de la convocatòria del referèndum.
3.
Atesa la suspensió de la
Llei del referèndum d’autodeterminació, no podem considerar que legalment ens
trobem en període electoral i, per tant, les competències del CAC no poden ser
assumides per cap Administració electoral.
4.
No s’ha incoat cap
procediment judicial penal que obligui al CAC, segons la llei, a no intervenir.
En el vot particular deixem
constància del nostre desacord amb la manca d’actuació del CAC davant d’una
continuada irregularitat per part dels mitjans de la CCMA tal i com hem vingut
manifestant en diverses peticions de data 5, 6, 15, 19 i 20 de setembre, ja que
en cap cas volem ser considerades com a cooperadores necessàries d’una possible
inactivitat intencionada del Consell en el termes que estableix l’article 408
de Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal. El prestigi de la
Institució no pot estar al servei de cap idea política, sinó que ha d’estar al
servei del compliment de la llei.
-
Vot
particular que presenten les conselleres Eva Parera i Escrichs, i Carme
Figueras i Siñol, a l’Acord 89/2017, de 26 de setembre, del Consell de
l’Audiovisual de Catalunya, d’aprovació de l’Informe de l’Àrea Jurídica, de 21
de setembre de 2017, sobre el referèndum convocat per a l’1 d’octubre de 2017,
i, atesa l’eventual vulneració de la prohibició derivada del principi non bis in ídem, d’abstenir-se de
l’adopció de la decisió d’incoar i tramitar, en aquest moment, procediments
administratius contra els prestadors de serveis de comunicació audiovisual
L’Acord, adoptat amb el vot de qualitat del president,
preveu abstenir-se d’incoar i tramitar procediments administratius contra els
mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) per l’emissió
de publicitat o propaganda en relació amb el referèndum de l’1 d’octubre de
2017, malgrat incomplir l’advertiment efectuat pel Tribunal Constitucional (TC)
i notificat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), atesa la
possibilitat futura d’incórrer en una eventual vulneració de la prohibició
derivada del principi non bis in ídem,
en cas d’incoar-se algun procediment judicial pels mateixos fets.
Les conselleres sotasignades hem votat en contra de
l’Acord pels motius següents:
·
L’Acord aprova,
en el punt 1 de la part dispositiva, “l’Informe de l’Àrea Jurídica, de 21 de
setembre de 2017, sobre l’anàlisi de l’àmbit competencial del Consell de
l’Audiovisual de Catalunya pel que fa al referèndum convocat per a l’1
d’octubre de 2017 suspès pel Tribunal Constitucional”. En aquest informe
s’analitza l’àmbit competencial del Consell des de tres vessants: l’objectiu,
el subjectiu i el temporal.
De fet, l‘Acord fa referència a “la
necessitat d’analitzar les conseqüències que aquesta aplicació [la Llei i les
disposicions impugnades pel TC] pot comportar a aquelles persones i autoritats
advertides i apercebudes pel TC, mitjançant notificació personal, del deure
d’impedir o paralitzar qualsevol iniciativa que suposi ignorar o eludir la
suspensió acordada”.
No obstant això, l’Acord es limita a
exposar les possibles actuacions judicials futures, obviant esmentar tot allò
relatiu als deures del Consell, els quals són l’objecte principal de l’informe
jurídic sol·licitat.
·
L’Acord aprovat
no recull clarament que no hi ha cap procediment judicial obert contra la CCMA
que pugui comportar la inhibició automàtica del CAC per tal de preservar el
principi de non bis in ídem,[1]
malgrat que l’informe de l’Àrea Jurídica aprovat sí que ho explicita:
“[...] l’emissió d’aquests
continguts audiovisuals podria
comportar l’eventual
exigència de responsabilitats constitucionals i penals. En efecte, com
més amunt hem manifestat, el TC, en cas que constati que la provisió dictada en
la impugnació de disposicions autonòmiques núm. 4333-2017, contra el Decret
140/2017, es pot estar incomplint, podria
acordar l’adopció d’algunes de les mesures establertes a l’apartat 4 de
l’article 92 de la LOTC, contra els prestadors de serveis de
comunicació audiovisual que efectuessin les emissions prohibides [...]”
“[...] és més que probable que l’eventual emissió de continguts
audiovisuals relacionats amb el referèndum de l’1 d’octubre de 2017 doni lloc a
la interposició d’una querella, per Fiscalia, i l’admissió a tràmit
corresponent per l’eventual comissió d’un delicte de desobediència.”
“[...] és més que probable que si els prestadors de serveis de comunicació
audiovisuals catalans desatenent l’advertiment i apercebiment efectuat pel
TSJC, s’incoï, a més d’un procediment en seu constitucional a instància del
propi TC, un procediment judicial penal en relació amb aquestes emissions.”
·
L’Acord, en el punt
2 de la part dispositiva, estableix la decisió del CAC d’abstenir-se d’iniciar
cap procediment ni emetre cap resolució contra l’emissió de continguts
prohibits per part dels mitjans de la CCMA atesa “l’eventual vulneració de la
prohibició derivada del principi non bis
in ídem”
És criteri de les conselleres
sotasignades que el CAC no pot inhibir-se de les seves funcions amb relació a
un supòsit futur i incert com és la possible incoació d’un procediment penal,
especialment quan la llei mateixa recull la possibilitat que en cas que el CAC
iniciï un procediment, aquest pot ser suspès en obrir-se un procediment en via
judicial pels mateixos fets.
Aquest extrem està clarament recollit en
l’informe jurídic aprovat en establir que “[...] si l’Administració, un cop
incoat el procediment administratiu sancionador, té coneixement de l’existència
d’un procediment judicial penal en tràmit pels mateixos fets, o per altres fets
relacionalment impossibles de separar-los, n’haurà d’acordar la suspensió (art.
106.4.a LRJPAcat i art 5.1 Reglament del Procediment sancionador)”.
Convé assenyalar que l’elevació d’aquest Acord al Ple
ha estat com a conseqüència de la petició feta, el 21 de setembre, per les
conselleres sotasignades, conjuntament amb el conseller Daniel Sirera Bellés,
d’un Ple extraordinari per votar l’Acord següent: «Debat i votació de la proposta d’acord de requeriment de cessament
immediat de l’emissió per part dels mitjans de la CCMA de l’anunci de la
Generalitat de Catalunya “Instruccions per votar l’1 d’octubre”» que
s’annexa a aquest vot particular com a part integrant (annex 1).
Al nostre parer, han quedat acreditats els extrems
següents:
·
La suspensió, per
part del TC, de la Llei 19/2017, de 6 de setembre, del referèndum
d’autodeterminació, així com la impugnació de les normes complementàries.
·
La notificació
per part del TSJC a la presidenta de la CCMA, així com a les direccions de TV3
i de Catalunya Ràdio, de l’obligatorietat d’abstenir-se d’emetre publicitat i
propaganda de la convocatòria del referèndum.
·
Atesa la
suspensió de la Llei del referèndum d’autodeterminació, no podem considerar que
legalment ens trobem en període electoral i, per tant, les competències del CAC
no poden ser assumides per cap Administració electoral.
·
No s’ha incoat
cap procediment judicial penal que obligui el CAC, segons la llei, a no
intervenir.
Davant aquests fets contrastats, les conselleres
sotasignades entenem que el CAC hauria d’haver actuat amb celeritat requerint
el cessament immediat de l’emissió dels diversos anuncis institucionals del
referèndum difosos pels mitjans de la CCMA.
Volem deixar constància del nostre desacord amb la
manca d’actuació del CAC davant una irregularitat continuada per part dels
mitjans de la CCMA, tal com hem manifestat en diverses peticions de data 5, 6,
15, 19 i 20 de setembre, ja que en cap cas volem ser considerades cooperadores
necessàries d’una possible inactivitat intencionada del Consell en el termes
que estableix l’article 408 de Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del
codi penal. El prestigi de la Institució no pot estar al servei de cap idea
política, sinó que ha d’estar al servei del compliment de la llei.
Eva Parera i Escrichs Carme
Figueras i Siñol
Barcelona,
26 de setembre de 2017
Annex 1: Proposta d’acord adjuntada a la
petició del 21 de setembre de Ple extraordinari.
Requeriment del cessament immediat de
l’emissió per part dels mitjans de la CCMA de l’anunci de la Generalitat de
Catalunya “Instruccions per votar l’1 d’octubre”
Atès que des del 15 de setembre, el mitjans de la CCMA emeten l’anunci
institucional del Govern de la Generalitat “Instruccions per votar l’1
d’octubre”, que té per objecte fomentar la participació en aquest referèndum
(“Si vols decidir democràticament el futur de Catalunya, vota en el referèndum
d’autodeterminació de l’1 d’octubre”), així com informar els ciutadans de la
data del referèndum, dels documents vàlids per identificar-se per a la votació
i que “la Generalitat farà pública properament la relació dels col·legis
electorals”,
Atès que el 7 de setembre el Tribunal Constitucional va acordar la
suspensió de la Llei 19/2017, de 6 de setembre, del referèndum
d’autodeterminació, així com la impugnació de totes les normes complementàries
de desenvolupament de la llei.
Atès que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va
notificar a la presidenta de la CCMA, així com a les direccions de TV3 i de
Catalunya Ràdio, que, en compliment de la suspensió esmentada, les emissores
públiques podien informar de notícies relacionades amb el referèndum, però
s’havien d’abstenir d’emetre publicitat
i propaganda de la convocatòria.
Atès que l’obligatorietat d’inhibir-se de l’Administració o de suspendre
qualsevol procediment sancionador iniciat només es deriva quan la
l’Administració mateixa té coneixement que s’està seguint un procediment penal
respecte del mateix fet, subjecte i fonament jurídic.
Atès que el procediment s’inicia amb la recepció de la notitia criminis (fet penal) per part
del jutge instructor i l’obertura de la fase d’instrucció o de diligències
prèvies segons el procediment penal seguit, no es pot entendre que la
notificació per part del TSJC de la suspensió de la Llei del referèndum pugui
ser considerada l’inici d’un procediment judicial. En aquest sentit, l’Informe
de l’Àrea Jurídica del CAC, de data 21 de setembre de 2017, “Àmbit competencial
del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Especial referència a l’àmbit
temporal: períodes electorals; en concret, pel que fa al període electoral de les
eleccions convocades per l’1 d’octubre de 2017”, estableix que [...] “és més
que probable que si els prestadors de serveis de comunicació audiovisual
catalans desatenen l’advertiment i apercebiment efectuat pel TSJC, s’incoï, a
més d’un procediment en seu constitucional a instància del propi TC, un
procediment judicial penal en relació amb aquestes emissions [...]”.
Atès que la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació
audiovisual de Catalunya (LCA), atribueix al Consell de l’Audiovisual de Catalunya
la funció, entre d’altres, “d’exercir la potestat d’inspecció, control i
sanció” sobre els continguts audiovisuals emesos pels subjectes que es troben
dins del seu àmbit d’aplicació (article 2).
Atès que la CCMA és un mitjà de comunicació audiovisual de la
Generalitat i, per tant, els continguts que emet, com a prestador de serveis de
comunicació audiovisual, s’ubiquen dins l’àmbit competencial d’aquest Consell.
Atès que l’apartat o de
l’article 10 de la Llei 2/2000, de 4 de maig, del Consell de l’Audiovisual de
Catalunya, estableix que són funcions del Consell “Disposar el cessament o la
rectificació pel que fa a les emissions de publicitat il·lícita o prohibida, de
conformitat amb la legislació aplicable i en els supòsits que aquesta
estableix”.
Per tot el que s’ha exposat, i atenent que l’emissió de l’anunci
esmentat, “Instruccions per votar l’1 d’octubre” està prohibida, el Ple del
Consell de l’Audiovisual de Catalunya adopta el següent
ACORD
1.
Requerir el prestador de serveis de
comunicació audiovisual Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals que cessi
d’emetre, amb caràcter immediat, l’anunci “Instruccions per votar l’1
d’octubre”, ja que es tracta de publicitat prohibida.
2.
Notificar aquest acord, amb caràcter
urgent i en el dia d’avui, a la presidenta de la CCMA, així com a les
direccions de TV3 i de Catalunya Ràdio.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada