dimarts, 20 d’octubre del 2015

Vot particular Acord del CAC informe pluralisme eleccions 27S

Vot particular que presenten les conselleres Eva Parera i Carme Figueras i el conseller Daniel Sirera, en relació amb l’Acord 131/2015, de 19 d’octubre, en relació amb l’informe específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya de 27 de setembre de 2015.

Nota prèvia al vot particular :
Arran de la filtració parcial i interessada que des del Gabinet de la Presidència del CAC s’ha fet en relació amb l’Informe de seguiment de la campanya electoral de les eleccions del Parlament de Catalunya del 27 de setembre, considerem indispensable manifestar la nostra preocupació per la instrumentalització creixent del CAC per part del president del Consell. Cal recordar que el Consell és un organisme regulador estatutari que ha d’actuar amb plena independència i neutralitat.
Aquesta filtració s’ha fet sense donar opció als professionals de tots els mitjans de comunicació —en igualtat de condicions— a analitzar directament l’informe en el seu conjunt i extreure’n les seves pròpies conclusions. Entenem que aquest fet significa un clar menyspreu als professionals del sector.
El que es va filtrar no s’ajusta a la veracitat de l’acord aprovat en Ple amb el vot de qualitat del president, atès que es fan valoracions de l’informe que no es van aprovar perquè no van ser sotmeses a votació.  No és cert que el Ple afirmés “que Antena 3 ha incomplert la normativa sobre pluralisme informatiu en la campanya de les eleccions autonòmiques del 27 de setembre”, com s’ha dit. Tampoc no és cert que s’acordés que el CAC portaria a Antena 3 a la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) i a la Junta Electoral Central, quan l’únic que diu l’acord és que es traslladarà l’Informe a aquests dos organismes.
D’altra banda, els tres consellers sotasignats volem deixar constància de la nostra queixa formal pel fet que no se’ns hagi lliurat l’Informe elaborat per l’Àrea de Continguts des del mateix moment que va estar acabat. El fet que altres membres del Consell n’hagin disposat abans, posa de manifest una irregularitat greu en el funcionament d’aquest òrgan col·legiat i una trava inexcusable al desenvolupament de la nostra tasca.

Vot particular:
Els consellers sotasignats hem votat en contra de l’Informe de seguiment del pluralisme a les eleccions al Parlament de Catalunya de 27 de setembre de 2015, pels motius que passem a explicar:

Primer. Sobre l’anàlisi de televisions d’àmbit estatal
Ens reiterem en el que vàrem manifestar en el nostre vot particular a l’Acord  119/2015, de 2 de setembre, que a data d’avui encara no està publicat a la web del CAC, en què mostràvem la nostra disconformitat a incorporar La1 de TVE, Telecinco i Antena 3 TV en les anàlisis de seguiment de la campanya, pel fet que no estan sota la nostra competència i per la utilització de recursos públics que això comporta.
D’altra banda, cal posar de manifest que el criteri de proporcionalitat que s’analitza a l’Informe aprovat dóna peu a una lectura esbiaixada, atès que només s’han analitzat els noticiaris informatius del migdia de les tres televisions d’àmbit estatal. Per tant, no es poden extreure conclusions sobre la proporcionalitat de les informacions relatives a la campanya electoral sense analitzar la resta d’informatius on es pot haver compensat el desequilibri.  Contràriament, en el cas de les televisions d’àmbit català com TV3, 8tv i TVE Catalunya, s’han analitzat gairebé la totalitat dels noticiaris informatius.

Segon. Neutralitat dels mitjans públics catalans (Televisió de Catalunya i Catalunya ràdio)
L’informe no analitza el compliment de les missions de servei públic al qual la llei obliga en relació amb el compliment del principi de neutralitat, imparcialitat i equilibri en les informacions, entrevistes i debats electorals. Aquests consellers han alertat sobre aquest fet i han demanat en reiterades ocasions, en sessions plenàries del Consell, que s’analitzessin:
·       Possibles incompliments del deure de neutralitat.
·       Situacions de presa de partit d’alguns professionals de la CCMA en la campanya electoral.
·       Existència d’una possible línia editorial que impliqui un posicionament de part del mitjà públic.
No creiem que el Consell de l’Audiovisual de Catalunya pugui obviar la verificació d’aquest fet a l’hora d’emetre l’informe sobre la cobertura informativa de les informacions sobre les eleccions i de la campanya electoral.
La presa de partit i la manca de neutralitat a què ens referim han estat objecte d’articles d’opinió molt diversos a la premsa escrita. En situacions similars, el CAC ha actuat d’ofici davant la transcendència pública dels fets denunciats. No ha estat així en aquesta ocasió.
D’altra banda, forma part de les obligacions del CAC —article 115 de la Llei de l’Audiovisual de Catalunya— vetllar pel compliment de les missions de servei públic per part dels mitjans de la CCMA. Aquesta obligació ha de ser abordada davant la mínima sospita d’incompliment.

Tercer. Tractament de les informacions relacionades amb les resolucions de la Junta Electoral per part dels mitjans públics de la CCMA
L’Informe aprovat no analitza el tractament de les notícies sobre la Resolució de la Junta Electoral Central en relació amb la compensació de la retransmissió de la Via Lliure. El CAC no pot obviar una anàlisi més acurada davant un possible tractament imparcial del tema, atès que, de les dades quantitatives de l’informe aprovat, se’n desprèn el posicionament de part de la CCMA. En tot conflicte, un mitjà públic resta obligat a donar veu a totes les parts implicades de manera equilibrada, fet que no s’ha produït en aquest cas. El CAC no pot ser permissiu en la utilització feta per part dels mitjans públics quan donen la seva pròpia versió tot menystenint el dret dels partits polítics a recórrer a la Junta Electoral i a reclamar neutralitat i proporcionalitat.
D’altra banda, manca una anàlisi acurada del tractament que va fer Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio en l’emissió dels espais compensatoris ordenats per la Junta Electoral Central, per tal d’avaluar si aquest tractament es fa respectant l’esperit de no causar un perjudici a les forces polítiques no presents a la Via Lliure.

Barcelona, 20 d’octubre de 2015



Daniel Sirera                          Eva Parera                            Carme Figueras




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada