Comentari Empar Moliner a TV3 - 11 i 13 d'abril
Vot particular que presenten els consellers Eva Parera i Escrichs, Carme
Figueras i Siñol, i Daniel Sirera Bellés a l’Acord 51/2016, de 13 de juliol, del
Consell de l’Audiovisual de Catalunya, sobre l’anàlisi de l’emissió de la
secció “El comentari d’Empar Moliner” al programa Els matins de TV3 dels dies 11 i 13 d’abril de 2016
L’Acord, adoptat per tres vots a
favor, tres en contra i el vot de qualitat del president del CAC, constata que
la col·laboradora Empar Moliner actua emparada pel dret a la llibertat
d’expressió.
Els consellers sotasignats ens
oposem a l’Acord pels motius següents:
1. Qualificació de l’espai com a espai
humorístic i de sàtira
L’Acord qualifica l’espai “El comentari d’Empar
Moliner” com “una secció satírica, en la qual la periodista opina, en to irònic
i humorístic, sobre temàtiques que, habitualment, s’han publicat a la premsa
escrita”.
Al nostre entendre, de l’anàlisi de la secció, en cap cas se’n pot considerar la
intervenció de l’Empar Moliner com a satírica, irònica i humorística, sinó tan sols
un espai on s’informa i s’opina d’un tema d’actualitat. De fet, el propi website del programa defineix la secció d’Empar
Moliner de la següent manera:
“La
col·laboradora del programa Empar Moliner fa cada dia dos articles d’opinió, un de dedicat a l’actualitat i l’altre,
a comentar, en clau d’humor, tot allò que passa durant el programa.”
Com es desprèn d’aquesta pròpia definició, l’espai
s’emmarca dintre de l’article d’opinió dedicat a l’actualitat, quedant l’humor
i la sàtira reservats per a l’anàlisi que fa del que ha succeït durant el
programa.
Aquesta afirmació ve confirmada per la resposta feta
per la Corporació a la pregunta per escrit formulada per un grup parlamentari,
publicada al BOPC 153, del 10 de juny de 2016, (p. 43 i 44) (http://www.parlament.cat/document/bopc/171737.pdf) sobre la relació contractual d’Empar Moliner amb la
Corporació, on el president del Consell de Govern respon clarament que és
contractada per una “participació en l’apartat corresponent del programa Els matins, mitjançant l’encàrrec d’una col·laboració diària sobre matèries
relacionades amb l’actualitat”.
Per tant, si entenem que l’espai analitzat no
s’emmarca dintre de la sàtira, els seus comentaris tampoc es poden emparar sota
els principis aplicables a aquest gènere i han de ser analitzats sota un prisma
totalment diferent. És més que evident que els principis de llibertat
d’expressió, veracitat i informació, entre d’altres, no tenen el mateix encaix
en un programa satíric -com
podria ser Polònia- que en una valoració d’un
fet d’actualitat donada per una col·laboradora (que no tertuliana) d’un
programa de TV3.
2. Compliment del Llibre d’estil de la CCMA
Atès que el
programa analitzat es tracta d’un espai on la presentadora emet una opinió
sobre un tema d’actualitat, és criteri d’aquest consellers que des del CAC
s’hauria d’haver analitzat si la informació que Empar Moliner dóna, i sobre la qual
fonamenta la seva opinió, és acurada, ajustada a la realitat i completa, així
com si es respecten els principis d’actuació establerts en el Llibre d’estil que li són d’aplicació com
a col·laboradora de TV3, més concretament, els paràgrafs:
·
2.1.1.2.5, en què s’estableix que els
professionals de la CCMA no poden, en l’àmbit públic, “adoptar posicions en
relació amb debats polítics i socials quan, per la feina que desenvolupen,
pugui quedar compromesa la nostra imparcialitat”.
·
2.1.3.5.1, en què s’assenyala que “els nostres
continguts d’entreteniment es basen en el respecte per les persones i fomenten
valors constructius i cohesionadors”
·
2.3.3.6 en què es tracta la informació policial
i judicial establint que “defugim les generalitzacions i les simplificacions
falsejadores i no convertim la informació en espectacle”
La notícia
sobre la qual opina Empar Moliner és la resolució del Tribunal Constitucional en
què declara la nul·litat de determinats articles de la Llei del Codi de consum
de Catalunya per invasió de competències.
No és voluntat
ni interès d’aquest consellers entrar a regular l’opinió d’Empar Moliner, que,
òbviament, és lliure. No obstant això, entenem que sí que és funció del CAC
vetllar per tal que qualsevol informació que es trasllada a la persona
espectadora sobre un fet noticiable (especialment si es tracta d’una qüestió
judicial) sigui tractada amb rigor, exposant els fets exempts de subjectivitat.
Tant de
l’anàlisi de la intervenció de l’Empar Moliner en el programa de l’11 d’abril
com de les imatges de recurs utilitzades, en podem concloure, sense cap mena de
dubte, que la informació que s’hi dóna és esbiaixada, manipulada i dramatitzada
per tal de traslladar a la persona espectadora la sensació de l’existència d’un
organisme perseguidor dels catalans -en
aquest cas, els catalans més afectats per la crisi- com és el Tribunal Constitucional,
que actua sota la directriu de determinats interessos polítics als quals no es
dubta a assenyalar utilitzant estratègicament imatges de recurs de diputats del
Parlament de Catalunya, als quals culpabilitza de permetre que moltes famílies
no tinguin ni llum ni calefacció.
3. Reincidència
El 13 d’abril,
dos dies després de l’emissió de la secció objecte d’anàlisi, en el mateix
programa i amb el mateix format, Empar Moliner reprèn la notícia davant l’allau
de crítiques sorgides tant als mitjans de comunicació com a les xarxes socials.
Aquesta secció
-que també ha estat
analitzada pel CAC i, no obstant això i de manera incomprensible, no se’n diu res
a l’Acord de Ple- lluny
de servir per rectificar o complementar la informació donada en el programa de
l’11 d’abril, s’utilitza per reforçar les argumentacions de la col·laboradora
utilitzant les mateixes imatges de recurs per tal de dramatitzar la informació
donada, imatges que en cap cas es poden considerar “relacionades amb el consum
domèstic d’energia”, tal com sosté l’Acord de Ple, sinó que mostren famílies en
situació de vulnerabilitat extrema i de precarietat energètica.
Mitjançant aquest vot particular
volem mostrar la nostra preocupació pel fet que un mitjà públic articuli i
empari qualsevol manipulació informativa, permetent que se’n faci espectacle,
ja que volem recordar que una de les missions institucionals de la Corporació
és la de “ser un model de qualitat i credibilitat” (article 1.1.1.1. del Llibre d’estil de la CCMA), així com de
“posar a l’abast de la societat una informació independent, plural i veraç”
(article 1.1.1.2.4 del Llibre d’estil
de la CCMA).
Així mateix, considerem
insuficient el fet que la CCMA hagués retirat el vídeo si l’endemà mateix va
permetre l’emissió d’una altra intervenció d’Empar Moliner en el mateix sentit
i amb contingut similar.
Finalment, considerem preocupant
que en una televisió pública s’hi permeti la crema de llibres, siguin els que siguin,
quan el que ha de fer un mitjà públic és promoure la cultura, tal com estableixen
les missions de servei públic que li son encomanades.
Barcelona, 13 de juliol de 2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada