Vot particular que presenten les conselleres Carme Figueras i Siñol i
Eva Parera i Escrichs a l’Acord 52/2016, de 13 de juliol, del Consell de l’Audiovisual de
Catalunya, en relació amb l’aprovació de l’Informe
específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les
eleccions generals 2016
Les conselleres sotasignades
valorem positivament la feina duta a terme per elaborar l’informe i
l’exhaustivitat de les dades que aporta. No obstant això, hem votat en contra
de l’Acord, aprovat amb el vot de qualitat del president, perquè entenem que el
CAC no es pot limitar a donar dades quantitatives per valorar amb garanties el
compliment del pluralisme polític.
El CAC no pot obviar en les seves
conclusions les crítiques i les denúncies públiques que s’han emès en relació amb
el tractament de la informació en campanya electoral dels mitjans que estan
sota la seva competència:
·
No s’ha fet una anàlisi de la conducció del
debat electoral emès per TV3, 3/24 i Catalunya Ràdio el 19 de juny, que, com en
debats anteriors, ha estat objecte de crítiques per part de diferents actors
socials i polítics. És el nostre parer que, en aquesta ocasió, es van tornar a
produir les vulneracions del Llibre
d’estil de la CCMA que ja vam constatar
en el nostre vot particular a l’Acord 2/2016, (http://www.cac.cat/pfw_files/cma/actuacions/Vot_particular_2_2016_prote.pdf) sobre la conducció per part de la mateixa
professional del debat de les eleccions al Parlament de Catalunya del 27 de
setembre de 2015, on afirmàvem que la conductora havia esdevingut protagonista
i coparticipant del debat expressant les seves opinions personals, que podien
significar una presa de partit, extralimitant-se de les seves funcions. Caldria
recordar al mitjans públics de la CCMA el deure de neutralitat en els debats
polítics per part dels professionals.
·
En aquest debat, la CCMA va introduir una secció
final de tria de preguntes de Twitter per als candidats i, prèviament, va
avisar que s’elegiria una pregunta per a cada candidat amb criteris
estrictament periodístics. El resultat, que va ser a bastament denunciat a les
xarxes socials, va ser que les preguntes triades estaven fetes per militants,
regidors o càrrecs d’un partit polític concret. Davant aquesta situació, el CAC
no ha actuat i no s’ha manifestat en aquest Acord sobre aquesta qüestió.
En aquestes eleccions,
contràriament a les anteriors, el “Pla de cobertura informativa dels mitjans de
comunicació de la CCMA” no incloïa els blocs electorals. No obstant això, sí
que es comprometia, com no pot ser d’una altra manera, a garantir en els
informatius diaris, en el conjunt de la campanya, el principi de
proporcionalitat que estableix l’apartat 1 de l’article 66 de la LOREG, així
com la Instrucció 4/2011, de 24 de març, de la Junta Electoral Central, d’acord
amb els resultats electorals obtinguts a les darreres eleccions al Congrés dels
Diputats a Catalunya.
Malgrat que en l’informe s’hi ha
analitzat aquest extrem, el Ple del CAC no en fa cap valoració, ni en el sentit
de contrastar si s’ha acomplert aquest deure de proporcionalitat, ni en el
sentit de valorar el resultat de l’eliminació dels blocs pel que fa al dret
dels ciutadans a rebre una informació neutral i plural per al lliure exercici
del seu dret de vot.
De l’anàlisi de les dades, pel
que fa al compliment del deure de proporcionalitat a les informacions de les
campanyes electorals a què estan obligats tan mitjans públics com privats, se’n
desprèn un compliment desigual (vegeu els quadres annexats).
Com es por veure en el primer quadre
que fa referència a als mitjans públics i privats sobre els quals el CAC té la
competència, són els mitjans de la CCMA els que han respectat menys la
proporcionalitat en relació amb els resultats electorals del 20 de desembre
passat. Totes les formacions polítiques
tenen una cobertura superior al seu resultat, a excepció de En Comú Podem, que veu minvada ostensiblement
la presència que els correspondria.
A l’últim, cal destacar que
l’acord no fa referència a la nul·la
atenció que els mitjans de comunicació públics i privats han donat a les
diferents candidatures al Senat, a excepció d’una única entrevista, que
sapiguem, al candidat de CDC, el
senyor Miquel Calçada, realitzada en el programa Més324 el 6 de juny, en precampanya.
En relació amb el segon quadre,
el que fa referència als mitjans estatals, tampoc es compleix el principi de
proporcionalitat que estableix la LOREG. El mitjà públic TVE dóna veu a totes
les formacions polítiques que van obtenir resultats a les eleccions generals
anteriors, cosa que no es compleix, en canvi, per part de les dues televisions
privades estatals analitzades. El fet que no entrem a fer consideracions
específiques sobre les televisions que no són de la nostra competència no
significa que no rebutgem igualment manipulacions o manca de neutralitat
d’algunes televisions estatals com, per exemple, aquelles que ha denunciat el
Consejo de Informativos de TVE.
Barcelona, 13 de juliol de 2016
|
Temps de notícia de les informacions electorals a les televisions catalanes |
Temps de notícia les de informacions electorals a les televisions estatals |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada